Leven wij in een illusie?

Wij maken onze eigen leefomgeving.
Wij richtten onze huizen in naar onze eigen smaak, gebruiken kleuren die wij mooi vinden.
Leggen onze tuinen aan, passend bij ons karakter, netjes of rommelig, of modern en alles op zijn eigen plaats, of heel natuurlijk en losgelaten.
Wij kleden ons wel of niet naar de huidige mode, in de kleuren die wij mooi vinden.
Onze kamerplanten zijn bont van kleur of juist alleen maar groen.
Wij doen er dus alles aan om heel onze omgevig naar onze eigen hand te zetten.
Wij maken zo ons eigen decor, onze eigen illusie.
Ons huis moet lijken op dat mooie huisje uit die prachtige film en onze tuin naar de natuur uit dat verre land.
De kamerplanten moet lijken op het oerwoud en onze kleding hoeft niet functioneel te zijn, maar wel mooi en van deze tijd.
We doen er alles aan om onze omgeving aan te passen aan onze wensdroom ons eigen decor.
Komen wij in een decor van een ander, dan vinden we het soms vreselijk lelijk of onpersoonlijk.
Leven jullie ook in jullie eigen decor?

Foto van mijn park met de illusie van een oude kasteelmuur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou bedankt hoor - nu zit ik met Het Goede Doel in mijn hoofd. Hoe krijg ik dat er nou weer uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac
Met een ander liedje:
http://www.strimoo.com/video/15480876/Doe-Maar-Doris-Day-Vimeo.html
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schitterend illusie overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U moet dichter worden!

Het beste antwoord

We leven in een illusie en creëeren onze eigen werkelijkheid. Hierbij gaan we uit van bepaalde verwachtingen. We zien structuren en patronen die in werkelijkheid niet bestaan of die in ieder geval minder belangrijk zijn dan de waarde die we er aan geven. We gedragen ons zoals anderen vinden dat het 'hoort'. Daar conformeren we ons aan en denken dat dat goed is. We gaan ervan uit dat wat we waarnemen 'de waarheid' is.

Dat is de enige manier waardoor we controle op het leven kunnen houden. Het leven is veel meer dan we kunnen bevatten, maar we houden ons krampachtig vast aan de dingen die we weten. Dat is vertrouwd en biedt ons houvast. Al het ander is bedreigend en dat verfoeien we. We verzetten ons tegen nieuwe ideeen en/of denkbeelden van anderen die onze eigen waarheid bedreigen: Als ik denk dat de aarde plat is, haal jij mijn totale geloofssysteem onderuit als jij zegt dat die rond is. Maar nog erger: wat als jij een ander Godsbeeld hebt of een ander idee over het hiernamaals? Als jij gelijk hebt, zou dat dan betekenen dat mijn eigen ideeën onjuist zijn? Dat kan toch niet! Dat tast mijn bestaansrecht aan. Dat ondermijnt de gedachten waar ik mijn leven op gebouwd heb.

We leven in een illusie. Ieder in zijn eigen illusie die geschapen is binnen het referentiekader waar je in bent opgegroeid. Wat jij geleerd hebt en ervaart als de waarheid, is voor jou de waarheid. Voor anderen kan dat totaal anders zijn. Dit is helaas de basis voor veel (wereld)conflicten.
We leven in een illusie. Jij, en anderen ook. Maar dat is geen doemscenario. Het is niet slecht te weten dat mensen de werkelijkheid scheppen vanuit hun gedachten. Het geeft je ook de kracht en de mogelijkheid de wereld te veranderen in de wereld die jij wilt. Overigens zonder dat anderen daar ook maar iets van hoeven te merken. Het is immers jouw focus; jouw waarneming. Door jouw waarneming en interpretatie van jouw waarneming te veranderen, kun je wonderen verrichten. Wonderen die jij ervaart en waar je niet eens met anderen over zou kunnen praten. Ze zullen het niet begrijpen. Het is immers jouw waarneming, jouw interpretatie, jouw illusie.

Zij leven in een andere illusie. Een illusie over zichzelf, over de wereld, over jou. Je zult met hen communiceren en zij met jou. Maar zullen ze jou helemaal begrijpen? Zul je hen begrijpen? Zien zij dezelfde kleuren als jij? Hebben zij dezelfde gevoelservaring? Misschien niet. We leven immers in een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichaamstaal, je geweldige antwoord is voor mij een aanvulling van wat ik er al over weet en vooral een bevestiging van wat ik al wist.
Erg bedankt! Ed

Andere antwoorden (8)

Wij maken zo ons eigen decor, onze eigen illusie.

Hier ben ik het maar deels mee eens.
Natuurlijk proberen we onze omgeving zo in te richten dat we ons hier comfortabel in voelen. Deze omgeving is volledig afgestemd op onze eigen smaak.

Dit vind ik geen illusie, dit is mijn plekje op aarde.

Toegevoegd op 31-05-2009 19:38:23
kijk, een illusie is voor mij iets wat er niet echt is.

De door mij ingerichte leefomgeving is een zichtbaar beeld van mijn karakter. Echt, puur en kleurrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je toch eigenlijk jouw decor gemaakt om je heen, bepaalt door je karakter?
Nee, ik denk dat je het mis heb en dat je deze realisatie hebt omdat je klaar bent met je eigen habitat. Voor jou is het inmiddels een illussie en je begint achter de coulissen te kijken. Als het ware je habitat in gedachten te strippen van alle franje. Wellicht een nieuwe fase in je leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen zo kan je het ook bekijken.
Ik woon wel in mijn eigen decor, maar het is geen illusie. Het is echt. Mijn huis is geen nagebouwd kasteel of ingericht als een paleis. Het is ook niet 'mijn paleis', maar gewoon mijn huis. Een prettig comfortabel ingericht huis dat bij mij past. In mijn tuin heb ik ook niet geprobeerd om een Toscaanse sfeer o.i.d. te scheppen. Het is gewoon een tuin met bomen, bloemen en planten. Nu weet ik heus wel dat een tuin eigenlijk niets natuurlijks is, maar iets geciviliseerds, maar ik denk ook niet als ik in de tuin ben dat ik in de natuur ben. Ik weet heel goed dat ik de plantjes zelf gezaaid heb of gekocht, maar daarom is het nog geen illusie. Het is gewoon mijn achtertuin.
Dus voor mij geldt: Ik woon in een woonomgeving die ik naar mijn smaak heb ingericht, maar deze woonomgeving is wel echt en geen illusie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruth, onbewust proberen mensen in hun tuin iets na te maken, waar ze zelf zich prettig in vinden, dat is immers een tuin.
Dit is een zeer moeilijk gevoelsmatig onderwerp waar ik al lang over na denk.
Als er mensen in ons park lopen vinden ze al die wilde planten fantastisch en vooral de sfeer die er is.
Maar thuis zouden ze het nooit doen omdat ze bang zijn voor commentaar van anderen, dus passen ze hun eigen omgeving keurig aan , aan de verwachting van een ander!
En dat zette mij aan het denken.
Groeten Ed
Ja we leven in een illusie, maya werd dat al eeuwen geleden genoemd... En dat hangt nog niet eens af of je zelf die illusie schept of niet...
Schep je die illusie dan is het jouw illusie, maar nog steeds de illusie...
En illusie is niet dat je niet weet of dat je er geen erg in hebt, nee het betekent dat dat wat je ervaart niet is wat je denkt dat het is...
De mind kleurt alle ervaringen in, en determineert en discrimineert en plaatst het in kaders... En als je de actuele ervaring niet meer meemaakt en meteen doorschuift naar je kader, dan gaat de tijd heel snel...
Ja we leven totaal in een illusie en niemand ontkomt er aan, alleen de een weet het en de ander weet het niet... Weet je het niet dan moet je er dingen aan veranderen afgaande je voorkeur of afkeur en weet je het wel dan ben je vrij en hoef je niets meer te doen... Dat is vrijheid, dat is moksha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een illusie is een schijnbare werkelijkheid of een onjuist idee van de werkelijkheid.

Ik leef niet geheel in mijn eigen decor, maar ik voel me er wel prettig genoeg. Mijn decor (mijn wens) ziet er anders uit qua inrichting van mijn huis, maar ook gedeeltelijk qua inrichting van mijn leven.

Dus nee, ik leef niet in een illusie maar ik heb soms wel de illusie dat het anders/beter/mooier kan.

Prachtige foto trouwens!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn park zit vol illusie's, het is mijn vak, maar een tuin ontwerpen en maken is niet veel anders dan een illusie verwezelijken afgestemd op de onbewuste wens van de klant.
Eigenlijk hou ik ze met een tuin een spiegel voor en vraag hoe ze deze illussie vinden.
Natuurlijk vraag ik hoe ze de tuin vinden, maar dat is het zelfde.
Zo heb ik meer illusie's gebouwd in het park, puur gezichtsbedrog.
Heerlijk om te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt geweldig, om mensen op zo'n manier te prikkelen en zelfs nieuwe, onverwachte inzichten te geven. Dus je bent eigenlijk een beetje illusionist? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep!
Ik vind dat je een hele mooi inleiding hebt, dat even er naast. Je hebt wel gelijk dat we de dingen om ons heen aanpassen aan de dingen die we willen zien/hebben (verre landschappen, tijdschriftplaatjes). Misschien heeft een mens wel een eigen plekje nodig, iets van zich zelf. Dat mensen aan het plekje kunnen zien dat jij hier woont en dat je jezelf, je woonplaats, terug kunt vinden. Stel je voor dat alles standaard hetzelfde was, dan vind je je eigen plekkie niet meer terug! En dat we met simpele dingen (zonder dat je heel veel geld hebt, om een supervilla te kopen) ons plekje creeren, geeft ons ook luxe, en laat zien dat geld niet belangrijk en nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeanneque, helemaal terecht, wij bouwen ons eigen decor om ons heen en daar leven we in.
Natuurlijk, iedereen maakt zijn eigen plekje in het leven ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Incl. een lief konijntje!
Te leven in het volle besef dat je bestaan volledig in dienst staat van een pakketje genen is denk ik ondraaglijk. Om die reden schept iedereen een illusie en begint of wordt geleerd te geloven in een iets wat ver af staat van de rauwe realiteit.
Een mens voelt zich eigenlijk superieur aan die onooglijke genen en kan daarmee niet uit de voeten; dat die kleine krengen ons de baas zijn is echt onverteerbaar en daarom zegt ook iedereen dat hij in van alles leeft behalve een illusie.
Je zal het dan ook wel niet makkelijk hebben met mijn antwoord (hoewel? Je vraag geeft aan dat er is gedacht en getwijfeld). Ben benieuwd.

Toegevoegd op 31-05-2009 20:58:22
O ja, ik leef ook in zo'n decor, wel een heel ander dan het jouwe (best mooi overigens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
feniks, ik heb je goed begrepen.
Er zijn veel dingen in ons leven die we doen of laten omdat wij zo denken dat het zo hoort of moet.
Als je ,je realiseert dat bijna alle beslissingen bepaald worden door je genen, is dat geweldig frusterend, Je denkt eigen baas te zijn over je eigen handelingen, maar dat is dus niet zo.
Dus niet te veel over nadenken en gewoon je eigen ding doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo denk ik er ook maar over, niet veel keus wel?