welke groenblijvende en winterharde planten kan je gebruiken om een kleine tuin een tropisch uitzicht te geven?

Graag met weinig snoeiwerk en liefst niet bloeiend (hooikoorts).

11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Albizzia julibrissin (Perzische slaapboom):

Albizzia julibrissin is een kleine sierboom uit de familie van de Mimosas. Hij groeit van nature in een parasolvorm.
Er bestaan een tiental verschillende rassen van Albizzia julibrissin, waarvan er een, de Ernest Wilson, volledig winterhard is. Tijdens de strenge winter van 1985 overleefde hij -30.°
Hij wordt niet hoger dan 4 tot 5 meter, waardoor hij ook geschikt is voor een kleinere tuin.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trachycarpus Wagnerianus.

Dit is naar onze mening de beste palm voor in ons klimaat!

De bladeren van deze soort zijn klein, compact en veel steviger dan de bekende Trachycarpus Fortunei.
De groei is compacter waardoor hij ook in een kleine tuin zeer geschikt is.
Doordat de bladeren dik en compact zijn breken deze niet tot nauwelijks, en is dus windbestendig te noemen.

De boom is zeer geschikt voor uitplant in de volle grond.
Bemesten kan met koemestkorrel, tijdens het groeiseizoen geven wij maandelijks steeds een beetje.

Wij beschermen de trachycarpus wagnerianus zelf vanaf -12 C
De winterhardheid ligt rond de -17 C.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trachycarpus Wagnerianus.

Dit is naar onze mening de beste palm voor in ons klimaat!

De bladeren van deze soort zijn klein, compact en veel steviger dan de bekende Trachycarpus Fortunei.
De groei is compacter waardoor hij ook in een kleine tuin zeer geschikt is.
Doordat de bladeren dik en compact zijn breken deze niet tot nauwelijks, en is dus windbestendig te noemen.

De boom is zeer geschikt voor uitplant in de volle grond.
Bemesten kan met koemestkorrel, tijdens het groeiseizoen geven wij maandelijks steeds een beetje.

Wij beschermen de trachycarpus wagnerianus zelf vanaf -12 C
De winterhardheid ligt rond de -17 C.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trachycarpus Wagnerianus.

Dit is naar onze mening de beste palm voor in ons klimaat!

De bladeren van deze soort zijn klein, compact en veel steviger dan de bekende Trachycarpus Fortunei.
De groei is compacter waardoor hij ook in een kleine tuin zeer geschikt is.
Doordat de bladeren dik en compact zijn breken deze niet tot nauwelijks, en is dus windbestendig te noemen.

De boom is zeer geschikt voor uitplant in de volle grond.
Bemesten kan met koemestkorrel, tijdens het groeiseizoen geven wij maandelijks steeds een beetje.

Wij beschermen de trachycarpus wagnerianus zelf vanaf -12 C
De winterhardheid ligt rond de -17 C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
aha, interessant. en hoe bescherm je hem dan?
die parasolboom lijkt me ook wel super.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtige boom die je ook veel in warme landen ziet - maar zie net dat hij wel prijzig is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beschermen tegen vorst door een laag bladeren op de wortels aan te brengen en dennentakken om de twijgen.

Andere antwoorden (3)

Als hooikoortslijder hecht ik ook veel belang aan de juiste planten. Vermijd alvast berken en wilgen, gras (als dat kan) en schermbloemige planten.

Ik kan je aantal suggesties doen voor bladhoudende, winterharde planten; of ze een 'tropisch' gevoel zullen geven hangt van je eigen mening af.

Bladhoudend/wintervast/weinig onderhoud :
- skimmia : groen met rode bessen
- buxus : 1 à 2x/jaar beetje snoeien maar vraagt speciale verzorging
- ilex crenata : gelijkt op buxus, vormsnoei, oersterk
- piris : heel jaar door andere bladkleur
- hedera (klimop) : zeer decoratief en sterk
- hulst
- rododendron
- Viburnum

Hoop dat je er iets aan zal hebben !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt, ik zoek ze even op. rododendron ben ik helaas allergisch alhoewel ik het prachtig vind :-(
Voor een tropisch aanzicht is de Yucca aan te bevelen, zeker als hij ook nog gaat bloeien met zijn tot 2 m. hoge bloemtakken.
Ook de Mahonia Bealei, doet tropisch aan, is wintergroen en bloeit in de winter!!
Zou je last mogen hebben van de bloemen, dan kan je ze er uit knippen.
Niet bloeiende planten zijn er eigenlijk niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
is yucca winterhard dan? van winterbloemen zal ik wellicht geen last hebben, lijkt me heerlijk een plant die in de winter bloeit...
er zijn ook jasmijnen die in de winter bloeien bedenk ik me nu, maar dat zijn eerder hangplanten dacht ik toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn kamer Yucca's, niet winterhard dus en tuin yucca's, volkomen winterhard, zelfs in de afgelopen winter!
Er bestaan voor ons klimaat twee soorten, die volkomen winterhard zijn, ook is er een bonte vorm.
ja de winterjasmijn bloeit in de winter , maar is een klimplant voor in de schaduw, het zijn dus geen struiken.
zou willen toevoegen aan de vorige die ook prima waren
Niet woekerende Bamboe.kan ook in potten
Geweldige planten die gelijk een oosterse sfeer geven
zie link. een kleine chinese lantaarn erbij en een boeddha en helemaal goed.wat grind en een klein water element en je bent klaar